Effect van COVID-19 op de winkelier
Nu online winkelen over de hele wereld populairder wordt, wordt voorspeld dat de verkoop binnen online shopping in 2023 overal tussen de zes en zeven miljard dollar zal stijgen, volgens Statista.
Sinds het begin van de COVID-19 pandemie zijn veel mensen overgestapt op online winkelen voor hun kleding, maar ook voor boodschappen en andere benodigde artikelen. Dit komt omdat het op dit moment niet aan te raden is om winkels fysiek te bezoeken, want over het algemeen wordt er aangeraden om thuis te blijven indien u echt de deur uit moet. Online winkelen kan iets moeilijker zijn omdat je het product niet echt kunt voelen of uitproberen. Zijn mensen bang om nog naar de winkel te gaan, of vinden ze online shopping net zo ideaal? Reviewify zocht het uit onder 461 Nederlanders tussen de achttien en tachtig jaar oud.
Tijdens ons onderzoek hebben wij de geïnterviewde vele verschillende vragen, waaronder:
- Hoe vaak winkelde u wekelijks in uw stad/dorp voordat de eerste lockdown tot stand kwam?
- Hoe vaak kocht u iets via een online webshop voordat de eerste lockdown tot stand kwam?
- Wat vindt u van de maatregelen die zijn genomen in fysieke winkels, en hoe denkt u nu over het fysiek winkelen in het algemeen?
- Bent u vaker online gaan winkelen nadat de winkels weer open zijn gegaan na de eerste lockdown?
Conclusie
Gemiddeld winkelde de winkelier vijf keer per week, waarvan drie maal per week boodschappen en twee maal per week in diverse winkels zoals een kledingwinkels of een speciaalzaak. Online werd er niet wekelijks geshopt door de meerderheid, met als reden dat ze kunnen voorkomen dat ze worden opgelicht en dat het makkelijk is om een product te kiezen als ze deze fysiek in handen kunnen hebben.
Na de eerste lockdown is het gedrag van de winkelier enorm veranderd. Vooral de geïnterviewden op oudere leeftijd (65+) vinden het niet meer fijn om naar een fysieke winkel te gaan, ondanks de maatregelen die zijn genomen van het houden van afstand en het desinfecteren van winkelmandjes. De ouderen zijn online meer gaan winkelen, waarvan meer dan driekwart hier hulp bij krijgt door een jongere vriend/vriendin of familielid. Dit doen zij omdat ze zelf weten dat ze vatbaarder zijn voor internetoplichting.
Het gros van de jongere generatie is niet bang om naar fysieke winkels te gaan, vooral omdat ze zelf minder veel risico lopen als ze het virus te pakken krijgen. Een kleiner deel is wel meer online gaan shoppen om de veiligheid van hunzelf en hun ouders te kunnen waarborgen.
Reactie van de eigenaar van Reviewify
'In het begin van de eerste lockdown in Nederland en na gedaan onderzoek naar online shopping besloten we dat het voor klanten duidelijk en gemakkelijk moest zijn om de beste producten te kennen terwijl ze deze niet in een winkel kunnen uitproberen. Een paar maanden geleden hadden we besloten om dit platform te ontwikkelen dat het voor gebruikers gemakkelijk maakt om de beste producten te kiezen in een breed scala aan categorieën. Dit doen we door de specificaties van een product te vergelijken, naar klantreviews te kijken en het product te bestellen om het zelf te testen als we ergens niet duidelijk over zijn.' - zegt Remco Bravenboer, eigenaar van Reviewify.
Hoewel het kiezen van producten die door experts online zijn geselecteerd eenvoudig is en slechts een paar minuten duurt, is het toch een nadeel dat het niet meer mogelijk is om een product fysiek te testen in een winkel, omdat u bijvoorbeeld niet kunt controleren of een product in uw opslagruimte past. Zo is het voor een monitor bijvoorbeeld vervelend om deze niet even te kunnen testen in een fysieke winkel. Daarom proberen wij als auteurs van dit platform zo exact mogelijk uit te leggen wat wij van producten vinden (voor- en nadelen) en of wij aanraden om deze aan te schaffen.